Deze pagina is voor iedereen die een zakelijke bijeenkomst in Utrecht organiseert. De informatie over de positionering van Utrecht en de tools op deze pagina zijn er om gebruikt te worden om een goed actueel en accuraat beeld van Utrecht neer te zetten voor de bezoekers.

Zakelijke bijeenkomsten zoals conferenties, congressen, vergaderingen, seminars, workshops en beurspresentaties die vanuit Utrecht worden georganiseerd dragen bij aan het imago en de reputatie van de stad en regio. Deze pagina is opgesteld door de gemeente Utrecht, het Utrecht Convention Bureau en Utrecht Marketing.

Direct naar:

Merk Utrecht

Utrecht heeft een sterk, herkenbaar profiel dat we gezamenlijk uitdragen. Hoe meer we met elkaar hetzelfde verhaal van Utrecht uitdragen, des te meer impact we maken. De kernwaarden die we daarbij uitdragen zijn; verbindend, innovatief en persoonlijk. Onze droom is: Gezond en duurzaam (stedelijk) leven voor iedereen. Een gekozen profiel geeft inhoud en betekenis. Het stimuleert bewonerstrots en verbetert onze concurrentiepositie. Kijk voor meer informatie op merkprofiel Utrecht.

Waarom gebruik maken van het Utrecht merk?

Het merk Utrecht en de huisstijl vergroten de aantrekkingskracht en impact van je congres of zakelijke bijeenkomst. Het leidt tot:

  • Professionele en herkenbare uitstraling door stedelijke branding
  • Vergroting van de (inter)nationale aantrekkingskracht van je congres of bijeenkomst
  • Verbinding met de unieke identiteit en het verhaal van de stad
  • Duurzame koppeling tussen congres en stad voor blijvende impact
  • Extra zichtbaarheid en steun van lokale partners en stakeholders

In Utrecht gebruiken we het merk Utrecht, met een eigen logo en huisstijl, voor uitingen waar diverse partners uit Utrecht samenwerken. Zo ook voor de branding en vormgeving en voor de aankleding van zakelijke bijeenkomsten. Naast de Utrecht stijl voor stad en regio is er de meer zakelijke en regionale propositie (belofte aan de doelgroep) ‘Utrecht, Heart of Health’.

Voor zakelijke en internationale doelgroepen heeft het de voorkeur om het merk Utrecht in combinatie met de propositie ‘Utrecht, Heart of Health’ te gebruiken. Maar soms is het toch logisch om alleen het hoofdmerk Utrecht te gebruiken, zonder de toevoeging Heart of Health.

Advies nodig?
Heb je advies nodig over het inzetten van merk Utrecht of Utrecht, Heart of Health? Neem contact met ons op.

Verbonden op de inhoud

Naast het gebruik van een logo of huisstijl wordt een zakelijke bijeenkomst via de inhoud verbonden met Utrecht. Dat kan worden gedaan door de bijeenkomst te beginnen met het verbinden van het thema van die bijeenkomst met het overkoepelende verhaal van de stad en regio Utrecht, door te kiezen voor inhoudelijke programmaonderdelen of excursies die passen bij onze profilering, door het uitdragen van ons gezamenlijk verhaal in tekst en beeld (speeches, presentaties etc.) en door te kiezen voor Utrechtse sprekers.

Bekijk een voorbeeld van de toepassing van het merk Utrecht.

Video’s over Utrecht

Een korte introductievideo over Utrecht gebruiken in de uitnodiging of opening van je zakelijke bijeenkomst? Dat kan. Er zijn verschillende soorten video’s over beschikbaar.

Utrecht welcomes you
Afzender: Utrecht Convention Bureau | 2022. Boodschap: Utrecht is de ideale bestemming voor jouw congres of vergadering. Lengte: 1 min, 50 sec. Beschikbaar op Utrecht Beeldbank.

Variant Engels gesproken. Geen ondertiteling. Variant Engels gesproken. Engelse ondertiteling.

Als ik je mijn Utrecht zou laten zien
Afzender: Utrecht (city branding) | 2022. Gemaakt door: Utrecht Marketing. Inhoud: Bewoners over wat er te ontdekken is in Utrecht. Lengte: 2 min 21 sec. Beschikbaar op Utrecht Beeldbank.

Variant Nederlands gesproken. Geen ondertiteling. Variant Nederlands gesproken. Nederlands ondertiteld. Variant Nederlands gesproken. Engels ondertiteld.

Utrecht, Heart of Health
Afzender Utrecht, Heart of Health | 2025. Inhoud: Zakelijke video over Utrecht als dé regio waarin we samenwerken aan een gezondere, duurzamere wereld van morgen. Gemaakt door Utrecht marketing. Lengte: 1 min 16 sec. Beschikbaar op Utrecht Beeldbank.

Variant Nederlands gesproken. Engels ondertiteld. Variant Engelse voice-over. Engels ondertiteld.

City of Utrecht: introducing Utrecht
Afzender Gemeente Utrecht | 2025. Inhoud: Geschiedenis en feiten en cijfers van Utrecht. Boodschap: Kom werken bij de gemeente Utrecht. Geen gesproken tekst, Engelse tekst over de video.

Ondersteuning bij congressen en zakelijke evenementen in Utrecht

Organiseer je een congres, vergadering of zakelijk evenement in Utrecht? Dan zijn er verschillende praktische hulpmiddelen en partners die je kunnen ondersteunen – van advies en locaties tot beeldmateriaal en toeristische informatie. Hieronder vind je een handig overzicht.

Advies & ondersteuning

Utrecht Convention Bureau (UCB)
Organiseer je vanuit een branchevereniging of wetenschappelijke associatie een congres? Het Utrecht Convention Bureau kan adviseren bij:

  • bidprocedures
  • locatiekeuzes
  • programma-samenstelling.
Utrecht Convention Bureau

Locaties

Venuefinder
Ben je op zoek naar een unieke of inspirerende locatie? Ontdek wat Utrecht regio te bieden heeft via de Venuefinder:

  • vergaderen in het groen
  • zakelijke evenementen met moderne faciliteiten.
Venuefinder

Beeldmateriaal & video

Utrecht Beeldbank
Gebruik rechtenvrij beeldmateriaal (fotografie en videomateriaal) voor de website van je zakelijke bijeenkomst (mits niet voor commerciële doeleinden).

  • Foto’s en video’s van Utrecht.
  • Videofragmenten die je kunt gebruiken voor een eigen promovideo.
Utrecht Beeldbank

Toeristische informatie

Ontdek Utrecht (meertalig)
Voor toeristische informatie die je kunt plaatsen op je congreswebsite:

Ontdek Utrecht Discover Utrecht Endecke Utrecht Groepsactiviteiten Group activities Grup­pen­aus­flü­ge

UIT-agenda

Actuele informatie over wat er op cultureel gebied te doen is in Utrecht.

UITagenda Utrecht

Cadeaus & souvenirs

Winkel van Utrecht
Op zoek naar een origineel cadeautje of souvenir? Bezoek de Winkel van Utrecht.

Winkel van Utrecht

Utrecht Congres Alliantie

Sinds 2024 zet de Utrecht Congres Alliantie (UCA) zich in om Utrecht op de kaart te zetten als dé stad en regio voor internationale topcongressen. De focus ligt op congressen die passen bij de positionering Utrecht, Heart of Health en aansluiten bij de regionale speerpunten:

  • Life Sciences & Health
  • New Digital Society
  • Smart Sustainability

De Utrecht Congres Alliantie is een samenwerking tussen publieke en private partners zoals de Gemeente Utrecht, Provincie Utrecht, ROM Utrecht Region, HOST (stichting van Utrechtse hoteliers), Universiteit Utrecht, Koninklijke Jaarbeurs en Utrecht Marketing (met haar Utrecht Convention Bureau).

Contact

Wil je meer weten of sparren over de mogelijkheden voor jouw congres of zakelijke bijeenkomst in Utrecht? Neem gerust contact op: